Jeśli prezenty są przekazywane kontrahentom w celu stworzenia dobrego wizerunku firmy i budowaniu pozytywnych relacji z nimi, to taki wydatek ma charakter reprezentacyjny i nie może stanowić kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Przepis stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Kosztem podatkowym jest natomiast koszt reklamy, rozumianej jako ogół działań podatnika zmierzających do rozpowszechniania informacji o firmie (temu ma służyć np. firmowe logo) oraz jej produktach, usługach, towarach w celu zachęcenia do zakupów.
Umieszczenie logo firmy na opakowaniu prezentu nie świadczy o tym, że taki wydatek może być kosztem podatkowym. Przekazywanie upominków wyłącznie ograniczonej grupie podmiotów, należy powiązać z reprezentacją, która jest wyłączona z kosztów. Natomiast prezenty przekazywane do szerokiego grona kontrahentów z logo firmy w celu nakłonienia do skorzystania z usług powinny być traktowane jako promocja i reklama firmy. Potwierdza to interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 września 2017 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.125.2017.1.AZ.
Zadzwoń do nas! (+48) 503 796 842
Add a Comment